• HVE
  • Oversterfte
  • Trending
  • Calculators
    • De Covidsterfte calculator
    • Met HVE van placebo naar panacee

A-Status Omikron bestaat wettelijk niet

door Anton Theunissen | 22 feb 2022, 18:02

← Waarom Omikron geen A-Status verdient - open brief aan Eerste Kamer O≠A - Omikron en Spaanse Griep beide niet op de 'A-Lijst' →
leestijd

Het “A-Statusdebat” van de Eerste Kamer was via een livestream te volgen. Het werd duidelijk dat het debat nauwelijks ging over de vraag of Omikron eigenlijk wel een Groep A ziekte is. In plaats daarvan ging het over zaken als tussenwetten, tijdelijke wetten, procedures, ministeriële regelingen, termijnen, beloftes van de minister en zo meer. Het waren formele en bestuurskwesties zonder directe relatie met de realiteit. Er was zeker geen toetsing van de validiteit van wetten of overwegingen.
Hieronder de eerste van twee posts rond dit thema.

De Omkering

Als ons land overvallen wordt door een onbekende besmettelijke ziekte waar we helemaal niets van weten, dan kan de ministerraad carte blanche geven aan medici en de Minister van VWS. De zwaarste maatregelen zijn dan toegestaan. De redenering is: “We hebben misschien draconische maatregelen nodig, dus we classificeren dit voorlopig als een van de ergst denkbare ziektes”. Het volstaat om de ziekte toe te wijzen aan Groep A, waarin bijvoorbeeld ook Ebola, MERS, Dengue etc. zijn ondergebracht, ziektes die meer dan 1000x dodelijker zijn dan bijvoorbeeld Omikron. Voor Groep A ziektes mogen bepaalde grondrechten worden aangetast.

Dit is begin 2020 gebeurd met Covid-19. Wettelijk zou deze situatie vervolgens zo snel mogelijk van tafel moeten (of gere-evalueerd) omdat er grondrechten in het geding zijn. Het is daarom een onwenselijke tijdelijke regeling die steeds opnieuw moet worden getoetst en verlengd.

Na die onverhoedse beginfase zou de redenering als volgt moeten zijn:

Bepaling ernst van de ziekte => Valt in Groep A/B1/B2C => Toegestaan maatregelenpakket

Nadat medici de ernst van een ziekte hebben vastgesteld, wordt bekeken welke maatregelen daarbij horen

In de politiek wordt deze logica nu simpelweg omgekeerd. Aan de hand van de gewenste maatregelen wordt een ziekte een status toegekend – alsof we nog steeds net overvallen zijn en dus op noodmaatregelen moeten terugvallen!

Gewenst maatregelenpakket => Kies Groep A/B1/B2/C => Plaats ziekte in gewenste groep

Als medici het prettig vinden om veel armslag te hebben, besluit de politiek om de ziekte de Groep-A status te geven

Hier klopt iets niet. Nog los van het bondje dat medici, VWS en kabinet hebben gesmeed. En Hugo De Jonge vond het nog een goed argument ook, hij zei het openlijk en de Tweede Kamer luisterde ademloos naar deze cirkelredeniering.

Ernst Kuipers zei precies hetzelfde: “Als u tegen dit voorstel stemt, dan heb ik niks. Dan sta ik met lege handen.”

Het doet denken aan de Tweede Kamer die bij stemming bepaalde dat “aantal besmettingen” hetzelfde is als “aantal positieve testen”.

Zolang noch de virologen, noch de Kamers een frequente reality check doen op ernst, maatregelen en proportionaliteit kan de in 2020 inderhaast uitgevaardigde A-Status gehandhaafd blijven. Het enige wat daarvoor nodig is, is bangmakerij voor wat er misschien voor ellendigs aan zit te komen. Dat werkt des te beter als het wordt ondersteund door artsen die op dat moment nog volledig mandaat hebben en dat best prettig vinden werken. Dus zet elke politicus (zeker elke dikke) gauw zijn handtekening, al verschilt de dreiging de facto niet van eerdere jaren. Er kan immers altijd een naar virus de kop opsteken in de toekomst. Dat bleek in 2019 wel toen we argeloos richting coronacrisis gingen.

Covid-19 bestaat niet eens meer, laat staan epidemisch

De ziekte die het huidige SARS-CoV-2 virus veroorzaakt is niet meer “Covid-19”. Dat Covid-19 nu in Groep A is geplaatst, zegt dus niets over de Omikron-ziekte van twee jaar later. Het ziektebeeld voldoet simpelweg niet aan de symptomen waaraan Covid-19 was te herkennen. Let wel: de ziekte staat op de A-lijst, niet het virus!

  • De Omikronziekte is geen ernstige longziekte, het is een milde ziekte van de keel
  • Het kenmerkende Covid-19 symptoom, reuk- en smaakverlies, komt maar weinig voor
  • Koorts en hoesten is vervangen door pijn aan de keel
  • Hospitalisatie komt weinig voor (minder dan bij griep)
  • Ziekenhuisverblijf is korter
  • IC-opname is genormaliseerd (ca. 10x zo weinig als bij griep)
  • Mortaliteit is zeer laag, lager dan bij griep (ca. 10x zo weinig als bij griep)

(Zie de cijferverantwoording in de Open Brief)

Covid-19 kan nu dan wel, dankzij een verlate procedure, eindelijk in de Groep-A lijst staan maar dat betreft de voorbije voorloper van de door Omikron veroorzaakte ziekte. Omikron zelf zorgt voor andere symptomen, de behandeling is anders en ook de dodelijkheid is van een totaal andere ordegrootte dan Covid-19. Van overmatige druk op de zorg is geen sprake.

Het blijven benoemen van de Omikron-ziekte als “Covid-19” is een boekhoudkundige kunstgreep om de ziekte op de A-Lijst te houden zodat de verscherpte controle te verantwoorden blijft. De Omikron-ziekte en hoort daar echter niet thuis.

De enigen die deze deze kromme, uit onwetendheid gecreëerde situatie op kunnen heffen zijn degenen die dan de macht uit handen moeten geven die ze juist toegespeeld hebben gekregen. Dat lijkt mij organisatietechnisch eigenlijk geen handige constructie. Maar ja – ik ben geen viroloog.

Later deze week volgt de tweede post waarin ik uitgebreider inga op de niet-bestaande A-Status van Omikron.


Bijlagen:

Hugo de Jonge heeft wel een beetje gejokt

De kamer is eind 2021 alweer vals voorgelicht, nu middels het achterhouden van informatie. Hugo de Jonge schrijft dat “de indeling van een infectieziekte in groep A, in de Wet publieke gezondheid (hierna: Wpg) is gerelateerd aan de vraag of landelijke regie door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: VWS) noodzakelijk wordt geacht. Als dat het geval is, dan wordt de ziekte in groep A ingedeeld.”

Hier ontbreekt cruciale informatie. Wat hij hier beschrijft is een uitzonderlijke, tijdelijke situatie die aan eerder genoemde voorwaarden moet voldoen. Zie ook hieronder in de wetsteksten.
Bedenk ook dat Hugo de Jonge hier herhaalt wat hij meer dan een jaar eerder ook zei aangaande Covid-19, in september 2020. Hij verwijst dus in december 2021 naar de vroege noodsituatie en naar het beslisschema zoals dat later in 2020 zou zijn gehanteerd, alsof dat dezelfde uitkomst zou opleveren. Hij vindt die verlengingen maar een hinderlijke formaliteit. Hij beschouwt een snel muterend virus daarmee als een statisch gegeven waar in de loop der jaren altijd hetzelfde op gereageerd moet worden.

Ernst Kuipers heeft ook wel een beetje gejokt

“Als de wet niet wordt goedgekeurd, dan heb ik niks.” Met deze herhaalde smeekbede (en een misleidende mortaliteit voorhoudend van 0,9%) heeft hij de Eerste Kamer overtuigd om alles maar aan te nemen. Het hele Ministerie van VWS kan kennelijk geen strategie bedenken zonder de grondrechten opzij te zetten want dat is wat die wet nodig maakt. De Eerste Kamer denkt daar verder ook niet over na. Kuipers ziet ook geen eindpunt want “het kan altijd weer gebeuren met dit onvoorspelbare virus”. Dat impliceert dat we permanent afstand zullen moeten nemen van onze grondrechten omdat de staat geen middelen kan bedenken om mensen te informeren over zelfbescherming behalve dreiging, drang en dwang. Niet echt een fijn idee om bij zo’n overheid je grondrechten in te leveren.


Voor dit artikel relevante paragrafen uit de Wet Publieke Gezondheid

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2021-12-04

Artikel 1e:
groep A:
 Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV), pokken, polio, severe acute respiratory syndrome (SARS), virale hemorragische koorts;

[merk op dat Covid-19 hier niet bij staat. Dat had formeel allang moeten gebeuren. Dat zou ook juridische consequenties kunnen hebben, maar ja, crisis dus vooruit maar.]

Artikel 1i:
epidemie van een infectieziekte:
 een in korte tijd sterke toename van het aantal nieuwe patiënten lijdend aan een infectieziekte behorend tot groep A, B1, B2 of C;

Artikel 1m: infectie: het binnendringen en de ontwikkeling of vermenigvuldiging van een infectueus agens in het lichaam van mensen, waardoor een volksgezondheidsrisico kan ontstaan;

[door omikron kan geen volksgezondheidsrisico ontstaan, zo is gebleken uit epidemieën in ongevaccineerde gebieden]

Artikel 20:

  1. Indien het belang van de volksgezondheid dat vordert en in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad, kan bij regeling van Onze Minister een infectieziekte, niet behorend tot groep A, B1, B2 of C, dan wel een ziektebeeld met een volgens de stand van de wetenschap onbekende oorzaak, waarbij een gegrond vermoeden bestaat van besmettelijkheid en ernstig gevaar voor de volksgezondheid, worden aangemerkt als behorend tot groep A, B1 of B2.
  2. Indien het belang van de volksgezondheid dat vordert, kan, in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad, bij regeling van Onze Minister een infectieziekte behorend tot groep B1 worden aangemerkt als behorend tot groep A, een infectieziekte behorend tot groep B2 worden aangemerkt als behorend tot groep A of B1, of een infectieziekte behorend tot groep C worden aangemerkt als behorend tot groep A, B1 of B2.
  3. In de regeling, bedoeld in het eerste of tweede lid, wordt bepaald welke bepalingen van deze wet, die gelden voor de infectieziekten behorende tot de desbetreffende groep, in dat geval van toepassing zijn.

Hoofdstuk Va. Tijdelijke bepalingen bestrijding epidemie covid-19

Artikel 58b.

  1. Dit hoofdstuk is van toepassing op de bestrijding van de epidemie, of een directe dreiging daarvan.
  2. De bij of krachtens dit hoofdstuk toegekende bevoegdheden worden slechts toegepast voor zover die toepassing:
    • a. gelet op de ernst van de bedreiging van de volksgezondheid noodzakelijk is;
    • b. in overeenstemming is met de uitgangspunten van de democratische rechtsstaat; en
    • c. gelet op het in het eerste lid genoemde doel de uitoefening van grondrechten zo min mogelijk beperkt en aan dat doel evenredig is.
  3. In afwijking van het tweede lid kan een krachtens dit hoofdstuk vastgestelde ministeriële regeling onverwijld na die vaststelling en de bekendmaking in werking treden, indien sprake is van een zeer dringende omstandigheid waarin ter beperking van gevaar direct moet worden gehandeld. Onze Minister zendt de regeling binnen twee dagen na vaststelling aan beide Kamers der Staten-Generaal, voorzien van een gemotiveerde mededeling waarin de dringende omstandigheid uiteen wordt gezet. De regeling vervalt van rechtswege indien de Tweede Kamer binnen een week na de toezending besluit niet in te stemmen met de regeling.

← Vorige post Volgende post →
Verwant leesplezier:
Waarom Omikron geen A-Status verdient – open brief aan Eerste Kamer Open brief 2 – aan Eerste en Tweede Kamer O≠A – Omikron en Spaanse Griep beide niet op de ‘A-Lijst’

amnestie Anne Frank antibiotica baby's biowapens ethiek

hartfalen itb levensverwachting massavorming motief qaly

spike VE WOO bulgarije complottheorie doodsoorzaken

jeroen oekraine PeterSweden RKI uitgestelde zorg asmr

censuur data effectiviteit iq parlementair onderzoek rivm

UK baseline burkhardt journalistiek nocebo oversterftedebat

alijst IC NRC overheidsvoorlichting verantwoordelijkheid narratief

prijzen wuhan Maatregelen normsterfte ivermectine mdhaero

manipulatiemaatschappij onderzoek politiek cbs lableak desinformatie

communicatie wetenschap vaccinatie oversterfte statistiek media

wetenschapscorruptie aerosolen wetenschappelijke integriteit besmetting bijwerkingen hve

Volksgezondheid Kinderen vrouwen nivel wynia vaccinatiebereidheid

paradogma Australië Pfizer ONS badbatches Fauci

post-covid opinie lockdowns filosofie buitenland WOB

sociologie placebo obfuscatie gupta Duitsland chatgpt

cardiovasculair vitamineD sterftemonitor privacy omvolking koopmans

japan Deltavax calculator zwangerschap veiligheid trombose

rechtszaken ON mondkapjes long covid Lareb ionisatie

fraude bonte bhakdi apenpokken anti-vax angstporno

Views (inst:8-10-'21): 927
← Waarom Omikron geen A-Status verdient - open brief aan Eerste Kamer O≠A - Omikron en Spaanse Griep beide niet op de 'A-Lijst' →

Mailtje ontvangen bij een nieuw artikel?

Thanks for your interest!
Some fields are missing or incorrect!
Bijdragen aan virusvaria mag. Klik en vul zelf het bedrag in
👇
Iets bijdragen? Graag! Klik hier.
👍

Mondkapjes revisited

nov 21, 2025

Foute modellen

nov 17, 2025

Belangrijke update in The Telegraph. Hallo Keulemans?

nov 16, 2025

Datacamouflage in NL en UK: Deltavax in twee talen

nov 15, 2025

2024 met 2019 vergeleken in leeftijdscohorten M/V

nov 2, 2025

Naoorlogse geboortegolven en sterfteverwachtingen: de grijze buffer des doods

okt 27, 2025

Sterfte NL per 100K in 5 jaar cohorten (grafieken) en Waarom Normsterfte?

okt 22, 2025

De vloek van het rioolspook ontcijferd: hoe oversterfte eindigde als Covidsterfte

okt 15, 2025

Pensioen: een economische verklaring voor de afwijzing van de Normsterfte

okt 10, 2025

RIVM benadrukt noodzaak van Normsterfte-model

okt 5, 2025

De Nieuwe Wereld met Marlies Dekkers en Maarten Keulemans (REACTION)

sep 24, 2025

COVID-vaccins: kosten en baten in levensjaren

sep 21, 2025

« Vorige Pagina

Iets bijdragen? Graag! Klik hier.

Translation


© Contact Anton Theunissen
Wij gebruiken een cookiebar op onze website om u te informeren dat wij het gebruik analyseren. Wij gebruiken cookies niet voor marketingdoeleinden. (Google respecteert de privacy wetten.)
OK
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN
Aangedreven door CookieYes Logo